Thursday, August 21, 2008

Lu Pikir La Sendiri!

In The Name of Allah,The Most Gracious, The Most Merciful

Alhamdulillah, hamba tetiba tergerak hati nk share ssuatu dgn tuan hamba sume pasal msg yg hamba trima dr sahabat karib hamba. Katanya dia dpt msg ni dr ayahandanya. Hehe! pape pun, meh le sama2 kita pikir sambil2 amik ibrah dr citer ni...

Msg nye lbh kurang camni:

Minggu lepas saya sempat tonton sebahagian dari sebuah filem yang disiarkan di channel Vision Four. Tajuknya Interstate 60...(penah tgk ke?mayb ada di antara tuan hamba yg penah tgk citer ni)

Salah satu babak yang saya ingat sangat, ialah di awal cerita yang membabitkan pelakon terkenal, Micheal J.Fox. Dalam babak tu, Micheal kelihatan seperti seorang businessman yang sibuk.


Ketika itu dia sedang bercakap2 di handphonenya di dalam kereta. Di belakangnya ada seorang lelaki sedang mengayuh basikal sambil menghisap pipe. Tiba2 Micheal buka pintu keretanya dan akibatnya lelaki tersebut terlanggar pintu tersebut dan te rgolek. Tengah tergocoh2 & sibuk mintak maaf tuh, handphone Micheal terlepas dari tangan. Sampai je ke atas jalan, datang satu trailer lenyek handphone. Apa lagi, menyumpah seranah la dia.

Yela... Sebagai businessman, tentu handphone tu alat penting untuknya. Dalam keadaan marah, terkeluar dari mulut Micheal (lebih kurang la...) "Saya harap ini tak pernah terjadi". Rupa2nya lelaki yang bawa basikal tadi ada kuasa magik. Dia mampu patah balik masa dan mereka kembali ke satu keadaan di mana Micheal masih dalam kereta dan lelaki tadi masih menunggang basikalnya.

Bila tiba hampir ke kereta Micheal, dia berhenti. Tiba2 Micheal keluar dari kereta. Kali ni lelaki tadi tak melanggar pintunya seperti sebelum ini. Jadi Micheal terus rancak berbual hinggalah tiba2 datang trailer dan melanggar Micheal J. Fox. Lelaki tadi, yang berada di belakang kereta Micheal & memerhatikan segalanya, bekata "Some people just don't know what to wish for" (Sesetengah orang tak tahu apa yang patut diminta).

Hah! camtu la citernye. Agak tragis. Namun, ibrah yg hamba dpt dr citer ni adalah ssungguhnya Allah itu Maha Tahu apa yg terbaik utk kita. Oleh itu, x perlulah kita kesalkan takdir kita sbb sesuatu yg terjadi ke atas diri kita pastinya ada hikmah terbaik disebaliknya. Sekalipun ianya adalah takdir malang buat kita. Bukankah disebalik kesusahan itu ada kemudahan (94:6-7). Oleh itu, pujuk la diri.

Barangkali kita membenci sesuatu padahal ia amat baik buat kita dan barangkali kita menyukai sesuatu padahal ia amat buruk buat kita. Oleh itu, selamat menganalisa diri~waallahualam~

2 comments:

KTS said...

aku pernah tgk citer tu... tp ms scene tu jek yg aku igt... jln citernyer tak ingat..

Makhluk Seni said...

salam...
ermmm ye ker?
jadi pe pndapat kamu...
bleh dapat pengajaran len x pasal scene tu...
juz nk share