Thursday, July 17, 2008

Rasulullah Pun Bergurau Gak...(Episode 2)

Combee: Pe la ko ni Jes, pikir pun lambat, tu la byk sangat wat lawak…

Jes: Korang tau tak citer Rasulullah mkn tamar ngan Saidina Ali…

Tazz: Oh yg tue…ingat2, tu pun contoh yg best gak…Hihi!

Combee: Oh, yg Rasulullah mkn tamar ngan Ali.Then, after Rasulullah dah abis makan, baginda pun kumpulkan biji2 tamarnya di tempat biji2 tamar yg dimakan oleh Saidina Ali.

Jes: Lepas tu, Rasulullah pun kata lebih kurang camni kat Ali,”Wahai Ali, hebat betul kamu ni, boleh makan sebegitu byk tamar, lihat biji2 tamar di hadapan kamu”.

Combee: Then, Ali pun dgn bijak membalas gurauan Rasulullah dan berkata,”kamu lebih dahsyat ya Rasulullah, sampai biji2 tamar pun engkau makan”, sbb dah tak de biji kurma kat depan Rasulullah.

(Sumenye ketawa dgn citer Rasulullah tadi)

Tazz: Aku rasa ada satu lagi yg aku ingat…Kalau tak silap aku dalam hadith riwayat At-Tirmidzi.

Jes: Yg mana ek?

Tazz: Ala…yg pasal seseorang meminta kenderaan kepada Rasulullah tu. Rasulullah bersabda,”sesungguhnya aku membawamu di atas anak unta betina”. Lalu org tu pun berkata, “Bagaimana saya boleh menaiki anak unta betina”. Org tu rasa dia kena naik unta dewasa sbb anak unta mesti tak larat nak bawak dia.

Combee: Lepas tu?

Tazz: Lepas tu Rasulullah pun bersabda” Bukankah unta dewasa juga adalah anak kepada unta betina?”.

Jes: Haha…Pandai juga Rasulullah bergurau ek…memang pun unta2 kat dunia ni anak kepada unta gak...haha!

Tazz: Memang pun, tapi apa bezanya dgn lawak korang tadi…ataupun secara general nye lawak2 zaman skang ni...korang prasan tak ape2 perbezaan?

No comments: